خط کشی ترافیکی

خانه » رنگ ها و پوشش های صنعتی » خط کشی ترافیکی

در این مقاله به انواع خط کشی کف که شامل خط کشی کف پارکینگ ، خط کشی کف بیمارستان ها ، خط کشی کف انبار ها ، زمین های ورزشی و سالن های صنعتی است می پردازیم. همپنین نحوه ی اجرای خط کشی ترافیکی ، نکات اجرایی و قیمت انواع خط کشی را بیان می نماییم.

بروز رسانی آبان ۱۴۰۲

تعریف خط کشی ترافیکی و انواع آن


به طور کلی تمام خطوط ، علایم و اشکال رسم شده روی کف که در جهت هشدار ، مشخص نمودن محدوده و موارد اینچنینی ایجاد شوند را خط کشی ترافیکی می نامیم.

برخی علایم ترافیکی ممکن است روی سطوح قاِئم مانند دیوار ها یا تابلوهای هشدار دهنده نصب شوند. این نوع علایم ترافیکی با انواع رنگ ها یا برچسب ها قابل اجرا می باشند و تعویض یا اصلاح آنها نیز بسیار آسان خواهد بود. در علائم و خطوط روی دیوار تنها رعایت استاندارد های مربوط به ظاهر و جانمایی درست علائم و خطوط حائز اهمیت است و نوع مواد مصرفی در اغلب موارد از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

علائم ترافیک و هشدار دهنده
علائم ترافیکی و هشدار دهنده برای راهنمایی و هشدار خطر نصب می شوند.

اما برخی دیگر از علایم باید روی کف اجرا شوند. کف ها بیشترین سطح تماس و بیشترین میزان سایش را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل اجرای آنها باید با موادی به مراتب مقاوم و ماناتر نسبت به مواد مورد استفاده در سطوح قائم باشد. در خط کشی کف علاوه انتخاب درست نوع مواد مصرفی ، باید به استاندارد ها و قوانین مربوط به خط کشی نیز اشراف کامل داشت. چرا که در صورت خطا در خط کشی کف ، اصلاح خطا در اغلب موارد بسیار سخت می باشد.

در ادامه به اصول و استاندارد های خط کشی بیمارستان ،خط کشی کف انبار و سالن های صنعتی ، خط کشی کف پارکینگ و همچنین خط کشی کف زمین ورزشی خواهیم پرداخت.

انواع خط کشی ترافیکی به لحاظ کاربری


خط کشی کف پارکینگ:

پارکینگ ها انواع مختلفی دارند. از پارکینگ های مسکونی کوچک با ظرفیت یک یا چند خودرو تا پارکینگ های عمومی که تا چندین هزار خودرو را در خود جای می دهند.

اجرای خطوط راهنما در کف پارکینگ با چه هدفی صورت می گیرد؟

مشخص نمودن مسیر ورود و خروج خودرو و اخطار های احتیاطی و مشخص نمودن محل مجاز پارک هر خودرو هدف اصلی در خط کشی کف پارکینگ می باشد. علاوه بر اهداف فوق ، بحث زیبایی نیز بسیار پر اهمیت است. خط کشی کف پارکینگ زیبایی کف و محیط را چندین برابر افزایش می دهد. همچنین می توان از طریق شماره گذاری ظرفیت پارکینگ و یا جای پارک هر خودرو را کاملا مشخص نمود.

اپوکسی پارکینگ

اپوکسی پارکینگ

استاندارد های خط کشی کف پارکینگ

این استاندارد ها اغلب مربوط به ابعاد می باشد. طول و عرض خودرو های سواری به همراه فضای مورد نیاز جهت باز شدن درب ها و همچنین ایجاد مسیر های بدون مزاحم برای تک تک خود رو ها در این نوع خط کشی اهمیت بالایی خواهد داشت . و باید توسط افراد متخصص در این زمینه صورت گیرد. علاوه بر این خطوط یک سری علائم هشداری و فلش های راهنما نیز بهتر است در کف ایجاد شود. تا از ایجاد هرگونه مشکل یا برخورد های احتمالی جلوگیری گردد.

مقاله ی کفپوش پارکینگ

شرکت آذین پوشش مانا مشاور ،طراح و مجری خط کشی و علائم ترافیکی با امکان همکاری در سرتاسر ایران

خط کشی کف انبار:

در انبار ها با هدف مشخص نمودن محل دپو مربوط به هر محصول و یا مشخص نمودن محل قفسه بندی های و مسیر های عبوری مربوطه اقدام به خط کشی می شود. در انبار ها علاوه بر استاندارد های مربوط به ایمنی از رنگ بندی ها نیز می توان بهره برد. در این روش هر رنگ می تواند نماینده ی یک نوع از محصول باشد. با این کار علاوه بر افزایش زیبایی در محیط انبار ، کار در آن نیز بسیار آسان تر خواهد بود.

در انبار های صنعتی بزرگ حتما باید مسیر عبور ماشین آلات و عابرین پیاده با خط کشی کف انبار مشخص گردند. در خط کشی انبار های کوچک که مساحتی کمتر از صد متر دارند نیاز به طراحی خاصی نیست. در این مواقع اغلب خطوط دور قفسه ها جهت ایجاد زیبایی کفایت می کند. اما در انبار های بزرگ ایجاد خط کشی و علائم نیاز به دقت و دانش خاص خود را دارد . در این مواقع حتما باید طرح خط کشی بر اساس نیاز پروژه از قبل آماده گردد.

خط کشی کف سالن تولید :

اجرای خط کشی ترافیکی برای کف کارخانه ، سالن تولید یا یک کارگاه کوچک بسیار مفید است. این خطوط علاوه بر زیبایی می توانند محل قرار گرفتن هر دستگاه و ارتباط بین دست گاه ها با یکدیگر را مشخص نمایند. با ایجاد خط کشی کف یک سالن تولید، شما می توانید علاوه بر جای دست گاه ها ، مسیر مجاز عبور ماشین آلات و همچنین  مسیر های امن برای عبور نیروی انسانی را مشخص نمایید. با این کار از هرگونه شلوغی و دپو غیر اصولی پالت ها جلوگیری شود.

خط کشی کف سالن تولید و کارخانه ها دارای اصول و استاندارد های فراوانی است که شامل استاندارد های مربوط به جانمایی ، هشدار ها ، راهنما ها و خطوط ی جهت افزایش زیبایی می باشد.  استاندارد های مربوط به عرض ایمن مسیر ها، چیدمان تجهیزات و نحوه ی قرار گیری نیرو های انسانی . موارد مربوط به مواقع بحران همچون زلزله و اتش سوزی . موارد مربوط به راهنمایی افراد و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و… تماما از طریق همین خطوط و علائم قابل اجرا هستند.

خط کشی کف بیمارستان:

خطوط ترافیکی در کف بیمارستان ها ، درمانگاه ها و کلینیک های بزرگ با هدف راهنمایی مراجعین به بخش های مربوطه صورت می گیرد. هر خط نشان دهنده ی مسیر یک بخش از بیمارستان بوده و از جلوی درب ورودی و یا پذیرش آغاز و با با دنبال کردن آن به بخش مربوطه می رسیم. این کار باعث کاهش چشمگیر سردرگمی مراجعه کننده و کاهش  ایجاد اختلال در کار کادر درمان توسط مراجعین است.

خط کشی کف بیمارستان نیز مانند سایر موارد دارای اصول و استاندارد های خاص خود بوده و باید توسط افراد آگاه و متخصص در این زمینه صورت گیرد. در خط کشی کف بیمارستان ها و مراکز بهداشتی علاوه استاندارد های مربوط به ظاهر و دوام خطوط باید به مساله آنتی باکتریال بودن مواد مصرفی نیز توجه ویژه داشت.

مقاله ی کف پوش بیمارستانی

شرکت آذین پوشش مانا مشاور ،طراح و مجری خط کشی و علائم ترافیکی با امکان همکاری در سرتاسر ایران

خط کشی زمین ورزشی :

محوطه های ورزشی سر پوشیده مانند سالن فوتسال ، والی بال و یا سایر باشگاه های ورزشی با هدف مشخص نمودن محدوده ی زمین و ایجاد محل های مشخصه در محیط اقدام به خط کشی می نمایند. این نوع خط کشی ها اغلب تابع ابعاد و استاندارد های بین المللی بوده و جز اصلی زمین و معیار ی برای داوری می باشد.

در سالن های غیر سر پوشیده علاوه بر رعایت ابعاد و اصول خط کشی ها باید به آنتی یو وی بودن و مقاومت مواد مصرفی در برابر شرایط جوی نیز دقت لازم را به کار برد.

خط کشی کف سالن ورزشی
یک نمونه از خط کشی زمین ورزشی روی کفپوش پلی یورتان

 

رنگ های مورد استفاده برای خطوط کف


رنگ های مورد استفاده در اجرای خط کشی ترافیکی اغلب از رنگ های ترافیکی ، اپوکسی و یا پلی یورتان می باشند.

رنگ های ترافیکی: بیشتر برای محوطه های سر باز و روی آسفالت استفاده می شود. این نوع رنگ ها دوام بالایی در برابر شرایط جوی و نور خورشید دارند. مقاومت سایشی این رنگ ها کم بوده و قیمت آن ها ارزان می باشد.

رنگ های اپوکسی: از رنگ اپوکسی تنها در محوطه های مسقف باید استفاده نمود. این مواد آنتی یو وی نیستند. اجرای خط کشی ترافیکی با اپوکسی دوام بسیار بالایی داشته و به لحاظ زیبایی جلوه ی بیشتری را داراست. بهترین عملکرد خط کشی کف با رنگ اپوکسی روی کفپوش های اپوکسی می باشد. قیمت تمام شده ی این نوع مواد از رنگ های ترافیکی گران تر است.این خطوط را می توان در ضخامت های مختلف و با سطح براق یا مات اجرا نمود. در اجرای خط کشی کف انبار یا سالن های صنعتی ، همچنین خط کشی کف بیمارستان ها حتما از این نوع مواد باید استفاده نمود.

رنگ پلی یورتان : از این نوع رنگ ها اغلب در فضاهای باز ورزشی و یا روی کف پوش های پلی یورتان استفاده می شود. این نوع رنگ ها آنتی یو وی بوده و تحت تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ ندارند.قیمت این نوع رنگ ها از رنگ های ترافیکی بیشتر و همانند رنگ اپوکسی می باشد.سطح نهای پلی یورتان مات می باشد.

نحوه ی اجرای خط کشی ترافیکی


نحوه ی اجرای خط کشی کف بر اساس حجم کار و نوع خطوط مشخص می گردد. در صورتی که خط ها طول های چند هزار متری داشته باشند و امکان استفاده از ماشین آلات خط کشی در محل مورد نظر وجود داشته باشد از ماشین آلات استفاده می شود.

اما در مواردی که خط کشی در فضا های محدود و مشخص باشد ، روش دستی مرسوم تر خواهد بود. روش دستی دقت و ظرافت بیشتری دارد. در این روش خط کشی کف سالن توسط شابلون گذاری و اعمال رنگ با غلطک انجام می شود. نوع شابلون بستگی به کفی دارد که قرار است روی آن خطوط اجرا شود. اگر کف صیقلی و مسطح باشد استفاده از چسب کاغذی به عنوان شابلون منطقی می باشد. اما در صورت نا هموار بودن کف باید از شابلون های پلاستیکی یا فلزی استفاده نمود.

اغلب خط کشی ها ی دستی با غلطک انجام می شود. اما در مواردی نیز ممکن است از شانه های مخصوص اپوکسی استفاده گردد. در خط کشی کف به صورت دستی دقت و مهارت مجری بسیار حایز اهمیت است .

قیمت خط کشی و ایجاد علائم ترافیکی

محاسبه ی قیمت بر اساس متر طول پروژه ، نحوه ی اجرای خطوط ، نوع مواد و مشخصات خط ها و علائم انجام می شود. برای استعلام قیمت و برآورد دقیق هزینه ی می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما از هزینه های مربوطه مطلع و از مشاوره های رایگان ما در این زمینه استفاده نمایید.

نکات اجرایی

بخش نکات اجرایی شامل جداول و استاندارد های مربوط به خط های راهنما در پارکینگ ها ، کارخانه ها ، انبار ها و بیمارستان ها بوده که به واسطه ی حجم بالای مطلب و گستردگی آن از این مقاله حذف گردیده است. برای اطلاع از نکات و جزییات اجرایی مربوطه و استفاده از مشاوره های رایگان با ما تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 30 میانگین: 5]