کف پارکینگ

خانه » اپوکسی » کف پارکینگ
دسته بندی : اپوکسی, مقالات

کف پارکینگ خود را با چه نوع کفپوشی پوشش دهیم؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله انواع کفپوش پارکینگ ، معایب و مزایا ، کفپوش اپوکسی پارکینگ ، قیمت تمام شده  و سایر اطلاعات لازم ارایه گردیده است.

انواع کفپوش مناسب برای پارکینگ

کفپوش ها انواع بسیار مختلفی دارند. اما آیا تمام آنها برای پوشش کف پارکینگ مناسب خواهند بود؟ بی شک بسیاری از آنها مانند لمینت ، پارکت و یا کفپوش های رولی به هیچ عنوان گزینه ی خوبی برای کف آشیانه ی خودرو شما نیستند.

از بین دایره ی گسترده ی کفپوش ها تنها چند مورد می توانند به عنوان پوشش کف در یک پارکینگ مورد استفاده قرار گیرند. که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

سنگ و سرامیک:

یکی از قدیمی ترین پوشش ها برای مفروش نمودن کف و دیوار ها هستند. برای کف پارکینگ استفاده از سرامیک توصیه نمی شود. اما سنگ در صورت داشتن ویژگی های مناسب در پارکینگ های کوچک قابل استفاده خواهد بود.

بتن و سیمان :

سیمان و بتن یکی نیستند. سیمان همان ملات بنایی است که به لحاظ ظاهری و مقاومتی قادر به پاسخگویی نیاز یک پارکینگ نخواهد بود. اما بتن در صورت اجرای صنعتی توسط ماله پروانه یکی ازپر کاربرد ترین کفپوش ها، مخصوصا در متراژهای بزرگ می باشد.

کفپوش های رزینی:

کفپوش اپوکسی پارکینگ و همچنین پلی یورتان که به لحاظ زیبایی و مقاومت و سایر ویژگی ها، منحصر به فرد هستند و برای تمام پارکینگ ها قابلیت استفاده خواهند داشت.

قیمت روز انواع کفپوش های سنگی ، بتن و اپوکسی در انتهای مقاله آمده است

کفپوش اپوکسی پارکینگ
کفپوش اپوکسی پارکینگ

 بهترین کفپوش برای پارکینگ

در قسمت قبل سه نوع پوشش مناسب ( سنگ ، بتن و اپوکسی) را گفتیم . حالا کدام این سه متریال بهترین کفپوش برای کف پارکینگ مورد نظر ما هستند؟

اگر از ویژگی های هر یک از کفپوش های پارکینگ آگاه باشیم. به راحتی می توانیم تشخیص دهیم کدام گزینه برای ما بهترین است. حال بیایید هر یک از این پوشش های کف را با هم بررسی نماییم.

بستر کفپوش

سنگ و بتن را می توان روی سطح ناهموار و حتی خاک کوبیده شده به طور مستقیم اجرا کرد. به عبارت دیگر، به بستر خاصی نیاز ندارند.اما اپوکسی پارکینگ برای داشتن ظاهری زیبا نیاز به بستری مناسب دارد و آن را روی خاک یا سطوح ناهموار نمی توان اجرا کرد.

ضخامت و وزن کفپوش های پارکینگی

سنگ و بتن ضخامت تمام شده ی بالایی دارند ( بین ۶ الی ۱۲ سانت) اما اپوکسی پارکینگ ضخامتی زیر ۵ میلیمتر خواهد داشت. علاوه بر عامل ضخامت ، وزن هم مهم است. سنگ و بتن در حر متر مربع، چیزی حدود ۱۵۰الی۲۵۰ کیلوگرم بار مرده به کف وارد می کنند. در صورتی که بار مرده ی کفپوش اپوکسی چیزی کمتر از ۴کیلوگرم در هر متر مربع می باشد.

 کفپوش سریع

به لحاظ سرعت اجرا ، بتن های ماله پروانه ای بالاترین رتبه را دارا می باشند. بتن کف پارکینگ را می توان روزانه تا ۷۰۰ متر مربع نیز اجرا نمود. البته پس از اجرا بهتر است حداقل تا ۷ روز روی ان از بارگذاری سنگین اجتناب شود. بعد از بتن اجرای اپوکسی پارکینگ رتبه ی بعدی را داراست. در صورت مناسب بودن بستر یک پارکینگ هزارمتری را می توان در ۷ روز اجرا نمود. سرعت اجرای سنگ کف در روز حدود ۳۰ متر مربع می تواند باشد. از این جهت می توان گفت کفپوش سریع برای پارکینگ اول بتن ، بعد اپوکسی و در نهایت سنگ کاری است.

نظافت کف پارکینگ

به لحاظ نظافت ، سنگ و اپوکسی نظافت آسانتری نسبت به بتن دارند. کفپوشی که رد لاستیک روی آن نمی ماند کدام است؟ در بحث نظافت این سوال بسیار مطرح می گردد. میزان رد لاستیک به عوامل بسیاری بستگی دارد. کیفیت تایر خودرو، میزان شیب رمپ ها ، ابعاد پارکینگ ، اختلاف دمای کف آسفالت و کف پارکینگ وبسیاری موارد دیگر.

 روی سنگ های گرانیت این اثر بسیار کمتر خود نمایی میکند. روی اپوکسی رد لاستیک به مرور مشخص می شود ولی با مواد مخصوص به راحتی قابل نظافت خواهد بود. در صورتی که کف بتن یا موزاییک باشد برطرف نمودن رد لاستیک بسیار مشکل خواهد بود.

کفپوش اپوکسی پارکینگ
کفپوش اپوکسی پارکینگ

قیمت کفپوش های پارکینگی و کفپوش ارزان برای پارکینگ

در صورتی که پارکینگ بسیار کوچک باشد می توان از موزاییک استفاده کرد که این کار قیمت پایینی دارد. استفاده از سنگ گرانیت در بازار بنا بر کیفیت آن، امروز چیزی حدود ۵۰۰ الی۹۰۰ هزار تومان در هر متر مربع می باشد. بازه ی قیمتی بتن بستگی به متراژ و شرایط اجرا دارد. این بازه می تواند از متری ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر باشد.قیمت اپوکسی پارکینگ نیز تابع دو عامل وضعیت بستر و متراژ می باشد. قیمت تمام شده ی این محصول را نیز می توان از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفت.

جدید ترین و لوکس ترین کفپوش پارکینگ

به لحاظ ظاهری اپوکسی به واسطه ی سطح یک پارچه و تنوع نامحدود در طرح و رنگ و همچنین جدید تر بودن جز کفپوش های لوکس محسوب می شود. کفپوش اپوکسی پارکینگ می تواند کف و دیواره ها را کاملا عایق رطوبت نموده و با ظاهر خاص خود بین پارکینگ شما و سایر پارکینگ هایی که به شکل سنتی اجرا شده اند تمایز ایجاد نماید.

کفپوش اپوکسی پارکینگ
کفپوش اپوکسی پارکینگ

تعویض کف پارکینگ های قدیمی بدون نیاز به تخریب کف (بنایی)

اگر کف پارکینگ قدیمی ما به مرور زمان دچار ظاهر نامناسبی شده است بهترین گزینه برای تغییر آن کفپوش اپوکسی پارکینگ می باشد. این کفپوش به راحتی روی بتن و سنگ و موزاییک قابلیت اجرا دارد و دیگر نیازی به تخریب کف و یا عملیات بنایی نیست.این ویژگی تنها مختص به اپوکسی می باشد و اجرای سنگ یا بتن روی کف های قدیمی بدون تخریب کف سازی قبلی به هیچ وجه توصیه نمی شود.همچنین در زمان تعویض کف های قدیمی عامل سر و صدا و مزاحمت برای ساکنین و ساختمان های مجاور بسیار مهم است. عملیات سنگ کاری و بتن ریزی همیشه پروسه ی پر مزاحمت و سر و صدایی دارند.در صورتی که اپوکسی پارکینگ اینطور نیست.

کفپوش جایگزین بتن برای پارکینگ

در پارکینگ های وسیع که اغلب با بتن های ماله پروانه ای مفروش شده اند در صورتی که بخواهیم آنها را نوسازی نماییم اپوکسی بهترین گزینه خواهد بود. همانطور که پیشتر گفته شد اپوکسی ضخامت و وزن ناچیزی داشته و روی بستر بتن چسبندگی عالی خواهد داشت و بدون نیاز به هرگونه تخریب و ایجاد گرد و غبار و صدا می توان آن را جایگزین نمود.

کفپوش اپوکسی پارکینگ
کفپوش اپوکسی پارکینگ

رمپ و سطوح شیب دار در پارکینگ ها

رمپ ها مسیر های ارتباطی هستند که در پارکینگ دو اختلاف ارتفاع را به یکدیگر متصل می کنند. در یک پارکینگ هرچقدر رمپ عرض بیشتر و شیب کمتری داشته باشد حرکت خودرو روی آن آسان تر بوده و احتمال آسیب به کف نیز کمتر خواهد بود. اما به طور کلی رمپ پارکینگ سطحی است که بیشترین فشار و تنش های فشاری و سایشی و بارهای دینامیکی را تحمل می کند.

در رمپ پارکینگ به هیچ وجه استفاده از سنگ و بتن توصیه نمی شود. استفاده از سنگ و بتن ، به صورت دندانه ای در گذشته بسیار متداول بود. اما به واسطه ی تنش دینامیکی بالا پس از مدت کوتاهی سنگ ها دچار شکستگی شده و از جا کنده می شود. در مورد بتن هم به همین شکل بوده و لبه های دندانه ها به سرعت خورد خواهد شد.

 از همین رو برای رمپ پارکینگ توصیه ما استفاده از گروت اپوکسی سیلیس است که سطحی بدون دندانه و با میزان زبری بسیار بالا جهت ایجاد اصطکاک را حاصل می نماید.این نوع کفپوش علاوه بر عمر بالا صدای حاصله از عبور خودرو روی رمپ را نیز بسیار کاهش داده و از آسیب هایی که دندانه ها در دراز مدت به سیستم تعلیق خودرو وارد می کنند جلوگیری می نماید. استفاده از اپوکسی در رمپ پارکینگ امکان اجرا روی رمپ های قدیمی و آسیب دیده ی بتنی و سنگی را نیز دارد.

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی پار کینگ
کفپوش اپوکسی پارکینگ

خط کشی و ایجاد علائم در پارکینگ

خط کشی و علائم با دو هدف انجام می شوند. زیبایی و راهنمایی. یک پارکینگ بدون خط کشی و علایم راهنمایی و خطوط جای پارک کامل نیست و ظاهر ایده آلی نیز ندارد. بهترین ماده برای خط کشی و علامت گذاری همان اپوکسی می باشد.

اپوکسی به دلیل چسبندگی بالا به انواع سطوح و مقاومت سایشی خوب می تواند خطوطی با عمر بالا را ایجاد نماید. از خط کشی اپوکسی می توان روی کف های سنگی و بتنی استفاده نمود. به لحاظ زیبایی بتن به دلیل یکپارچگی ، پس از خط کشی ظاهر زیباتری نسبت به سنگ خواهد داشت.

اما خط کشی اپوکسی روی کفپوش اپوکسی بسیار چشم نواز می باشد. اگر رنگ اپوکسی کف پارکینگ با رنگ علائم و خط کشی ها تضاد رنگی داشته باشد این زیبایی بیشتر خواهد بود.

 

کف پارکینگ
زیرسازی کفپوش اپوکسی پارکینگ

 

 

کفپوش پارکینگ
کفپوش پارکینگ

 

شرکت آذین پوشش مانا با نام تجاری سیویل دکور

 مشاور و مجری پوشش های سخت صنعتی و دکوراتیو  

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 87 میانگین: 5]

9 دیدگاه دربارهٔ «کف پارکینگ»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 13 =