رنگ (پوشش)ضد حریق

خانه » پروژه ها » رنگ (پوشش)ضد حریق

رنگ ها و پوشش های ضد حریق شامل دایره گسترده ای از مواد هستند . در این مقاله به اختصار توضیحاتی در این باره ارائه می شود.

تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره های تلفنی 

آذین پوشش مانا مشاور و مجری پوشش های سخت صنعتی

تعریف حریق

پوشش های ضد حریق

این مواد شامل دایره گسترده ای از مواد بوده که دارای ویژگی های مختلف و عملکرد های گوناگونی می باشند. اما قبل از هرچیز قابل ذکر است که می توان گفت در عمل رنگ ضد حریق وجود ندارد. در واقع پوشش های موجود و معمول مقاوم در برابر حریق هستند. و آسیب پذیری سازه و موضع مورد نظر را کاهش داده و به تاخیر خواهند انداخت. مواد ضد آتش یا رنگ های ضد حریق در واقع لایه ای می باشند که روی بخش مورد نظر اعمال می شود. تا در زمان آتش سوزی مدت تحمل سازه را در برابر حرارت تا چند ساعت افزایش دهند . تا نیروهای امداد زمان بیشتری برای مهار آتش داشته باشند.

پوشش محافظتی ضد حریق
اجرای رنگ های ضد حریق

این مواد به طور معمول در دو نوع کلی پوشش های ضد حریق پایه سیمانی و  پایه پلیمری هستند.  پوشش های پلیمری به رنگ ضد حریق معروفند.
عملکرد رزین های ضد آتش در آتش سوزی و در برابر حرارت متفاوت است. این عملکرد به نوع مواد تشکیل دهنده بستگی دارد..

نحوه ی عملکرد رنگ ضد حریق

به طور معمول عملکرده تمامی رزین های ضد حریق در آتش سوزی به این شکل بوده که ماده با افزایش درجه حرارت و عبور آن از حد مشخص شروع به واکنش خواهد نمود. این واکنش می تواند همراه با متصاعد نمودن گاز هایی همچون گاز ازت از ماده باشد که باعث کاهش دما در رنگ ضد حریق گردد. پس از شروع واکنش ماده محافظ اصطلاحا پف کرده و تا چندین برابر ضخامت اولیه خود افزایش حجم خواهد داد.

این افزایش حجم یک لایه نسبتا ضخیم پلیمری را روی موضع مورد نظر ایجاد میکند. افزایش حجم باعث کاهش دما و عدم رسیدن حرارت محیط به سازه میگردد. این فرایند بسته به شرایط حرارتی،ضخامت و نوع رنگ ضد حریق می تواند تا حدود پنج ساعت زمان را برای امداد رسانی و مهار آتش افزایش دهد.  در اکثر موارد حتی یک چهارم این زمان نیز برای مهار کامل حریق و یا تخلیه کامل سازه در شرایط فوق بحرانی کافی خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 31 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =