بتن سخت (صنعتی ضد سایش)

خانه » کف بتنی » بتن سخت (صنعتی ضد سایش)
دسته بندی : کف بتنی, مقالات

مقدمه بتن سخت

ما در این مقاله به بررسی بتن سخت (ضد سایش) یا همان بتن صنعتی می‌پردازیم . این اسامی  نام بسیار رایجی است که برای طیف وسیعی از انواع بتن به ویژه کفپوش های بتنی استفاده می‌شود. کفپوش های صنعتی بتنی در واقع کفپوش های تشکیل شده از یک لایه بتن معمولی و یک روکش ضد سایش پایه سیمان می باشند.

بتن سخت
بتن سخت ضد سایش
بیشتر بخوانید: مقاله ی کفپوش اپوکسی

بتن سخت چیست؟

کفپوش های بتنی یا سیمانی کف های هستند که ماده ی اتصال دهنده ی اجزا در آن سیمان پرتلند می‌باشد. بتن ضد سایش محصولی است که با استفاده از سنگ دانه های مقاوم با دانه بندی دقیق و افزودنی های خاص تولید می‌شود. این محصول در برابر سایش، در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی محیطی بسیار مقاوم است . به این ترتیب استفاده از بتن ضد سایش باعث افزایش طول عمر و دوام سازه میگردد. و خطر و هرگونه خسارت را به حداقل می‌رساند.

اما به تمام کفپوش های بتنی نمی‌توان واژه بتن سخت را اطلاق نمود. بتن‌های معمولی حتی با عیارهای سیمان بالا و مقاومت‌های فشاری قابل قبول و شرایط ساخت استاندارد بازهم ضعف‌هایی دارند.  که اگرچه برای استفاده در یک فنداسیون بسیار مناسب و بی نظیر باشند. اما برای استفاده به عنوان کف پوش همواره دارای کاستی‌هایی خواهند بود.

بزرگ‌ترین ضعف بتن هنگامی که به عنوان کفپوش مستقل مورد بررسی قرار گیرد، بی شک مقاومت سایشی آن است. مقاومت سایشی نسبتاً پایین و ایجاد گرد و غبار در اثر عبور و مرور اغلب مشکل ساز است. در بسیاری از پروژه‌ها و کاربری‌ها در صنایع مختلف اجرای بتن به صورت استاندارد از نظر مقاومت‌های مکانیکی همچون باربری برای پروژه جوابگو است.  اما عامل ایجاد گرد و غبار و تاب سایشی پایین آن برای پروژه خسارت ساز خواهد بود.

از همین رو وجود ماده‌ای که این ضعف را جبران نماید همواره در صنایع احساس می‌شد. به همین دلیل رفته رفته کفپوش‌های بتن سخت یا بتن ضد سایش جای خود را در بین کف پوش‌های صنعتی باز نمودند.

بتن سخت
بتن صنعتی کف سالن

اسامی بازاری بتن سخت

این کفپوش ها با نام ها و برند های مختلفی از قبیل آرملات، هاردولیت ، کرودر و نام های اینچنینی شناخته می‌شود. که تمام این نام ها در واقع نام شرکت‌های تولید کنندهٔ پودرهای سخت کننده می‌باشد . این مواد به طور معمول باید دارای عملکرد و ویژگی‌های نسبتاً یکسانی باشند.

اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش بهای دلار و بالا رفتن قیمت تمام شده محصول برای تولید کننده، بعضی از تولید کنندگان پودر سخت کننده، برای کاهش قیمت محصول و افزایش توان رقابتی خود از کیفیت محصولات بشدت کاسته و این موضوع باعث اختلاف کیفی بسیار زیاد بین محصولات و برندهای مختلف با یکدیگر گردیده است .  از طرف دیگر بعضی از برندهای معتبر علاوه بر کاهش شدید کیفیت محصولات نه تنها کاهش قیمت نداشته‌اند بلکه با اتکا به نام و برند خود افزایش قیمت‌های بی رویه‌ای را نیز بر محصولات خود اعمال نموده‌اند.

پودرهای بتن سخت یا به عبارت بهتر کاور ضد سایش بتن به طور کلی به دو روش اجرا و مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش استاندارد و قدیمی‌تر روش ملاتی ست . در این روش بعد از تخلیه و تسطیح بتن، مواد بتن سخت توسط بتنیر به ملات تبدیل میشود .  سپس روی سطح بتن اصلی اعمال می‌گردد. ضخامت لایهٔ بتن سخت در این روش بنا به شرایط پروژه از پنج تا بیست میل می‌تواند متغیر باشد.

اما در روش دوم که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است روش دست پاش است. در این روش پس از تسطیح اولیهٔ بتن اصلی ، پودر بتن سخت و سنگ دانه‌های سخت به طور یک نواخت روی سطح پاشیده خواهد شد. در این روش ضخامت لایهٔ روکش بتن صنعتی  بین دو تا پنج میلیمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: پوشش ضد اسید بتن قیمت کفپوش اپوکسی
بتن صنعتی و سخت
بتن سخت ضد سایش برای کفسازی سالن های صنعتی

بین روش دست پاش و ملاتی کدام بهتر است؟

اگر به طور خلاصه بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم می‌توان گفت که بتن صنعتی ملاتی در مقایسه با بتن صنعتی دست پاش مقاومت بالاتر، عمر چند برابری، قابلیت ساب پذیری و گرانیتی شدن را دارد. در مقابل روکش پاششی دارای قیمت تمام شده بسیار کمتر، اجرای سریعتر و آسان‌تر است.

پس در پروژه‌هایی که نیاز به مقاومت‌های بسیار بالا ندارند.  همپنین نیاز به سابزنی کار و رسیدن به سطحی با ظاهر بسیار شکیل گرانیتی نیست، روکش دست پاش هم از نظر مقاومت جواب گو بوده و هم به دلیل سهولت در اجرا و پایین‌تر بودن قیمت تمام شده معقول‌تر به نظر می‌رسد.

اما در پروژه‌هایی که انتظار مقاومت سایشی بسیار بالا و یا انتظار یک ظاهر بسیار صیقلی همچون سنگ گرانیت ساب خورده و عمر طولانی مد نظر باشد . و فاکتورهای قیمت در الویت های بعدی باشد روکش به روش ملاتی توصیه می‌گردد.

بتن صنعتی به دلیل امکان تولید در رنگ‌های مختلف گاها به عنوان بتن رنگی نیز شناخته می شوند. و در بعضی از پروژه‌ها از این متر یال صرفاً به عنوان یک کف پوش یکپارچهٔ رنگی و دکوراتیو استفاده می‌گردد.

البته لازم به ذکر است که این روکش می‌تواند به عنوان بتن رنگی نیز مورد استفاده قرار گیرد . اما تمام بتن‌ های رنگی لزوماً بتن صنعتی نیستند . و از طرفی بتن‌های ضد سایش نیز همیشه رنگی نبوده و در بسیاری از موارد به رنگ طوسی اجرا می‌گردند . و پس از اجرا از نظر رنگ کاملاً شبیه بتن معمولی خواهند بود.

موارد مصرف بتن سخت؟

بتن صنعتی در بسیاری از سازه های حساس به عنوان بتن سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد. اما می توان گفت بیشترین کاربرد آن در کف سازی سالن های صنعتی می باشد. در سالن هایی که بتن های معمولی جوابگوی نیاز کارفرما نباشند از بتن های ضد سایش استفاده می گردد. البته لازم به ذکر می باشد که بتن سخت سازه ای و بتن صنعتی که در کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و دانه بندی و فرمولاسیون متفاوتی از یکدیگر دارند.

کاربرد کفپوش بتن سخت چیست؟

کفپوش های بتن ضد سایش در صنایع مختلفی همچون: خودروسازی ها و صنایع مرتبط صنایع چاپ و بسته بندی مراکز نظامی و فرودگاه‌ها ایستگاه‌های مترو ، راه آهن و اسکله‌ها جایگاه های سوخت و… بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. پارامتر هایی همچون نوع کاربری ، درجه ی اهمیت و ترافیک عبوری تعین کننده ی نوع کفپوش بتن سخت مورد نیاز می باشد. نحوه ی اجرا ، ملاتی یا دست پاش بودن ، ضخامت بتن پایه و کاور سخت کننده ، نوع مسلح نمودن بتن پایه و موارد اینچنینی همگی باید با توجه به شرایط کار بررسی و تعیین گردند. در صورت عدم استفاده از مشاور های کارشناس در این زمینه و عدم کار کارشناسی انتخابها اغلب یا باعث تحمیل هزینه های بیهوده اولیه و ثانویه به پروژه می گردد . که گاها این هزینه ها بسیار بالا و چندین برابر بیشتر از بهای کل کار می باشد.

روش اجرا

پس از تخلیه و تسطیح بتن بستر قبل از خشک شدن رطوبت سطح بتن اقدام به اجرای کاور بتن صنعتی می کنند. در ابتدا سطح روکش  را با ماله دستی صاف و سپس روی آن را ماله پروانه می زنند.

دلایل استفاده از ماله پروانه‌ در اجرای کفپوش صنعتی این است که هم کیفیت کار و هم میزان متراژ اجرایی افزایش می‌یابد. اجرای بتن با ماله پروانه‌ای در نواحی مرطوب زمان بر بوده و زمان بیشتری نسبت به نواحی گرم و خشک طول می‌کشد تا بتن صیقل داده شود. بتن هایی که با ماله پروانه پرداخت شده اند نفوذی کمتر و تراکم بالاتری نسبت به بتن پرداخت شده با ماله دستی دارند.

بتن سخت
بتن سخت با ساب گرانیتی

کلام آخر

بتن‌های سخت مختلف بسته به محیط قرار گرفتن در معرض و خواص مورد نظر به درجات دوام متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، بتن در معرض آب جزر و مد دریا نسبت به بتن داخلی نیازهای متفاوتی دارد. برای اجرای کفپوش صنعتی ابتدا باید کاربرد کفپوش را بدانیم تا نحوه اجرا مشخص شود. در اجرای کفپوش صنعتی بهتر است کف کار مقاوم باشد. قیمت بتن ضد سایش در مناطق سردسیر با مناطق گرم متفاوت است. امروزه به دلایل افزایش دلار قیمت‌های تغییر می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 37 میانگین: 5]