بتن منقش (استامپی)

خانه » پروژه ها » بتن منقش (استامپی)

بتن منقش (استامپی)

در این مقاله به برسی بتن منقش یا همان بتن استامپی و همچنین قیمت بتن استامپی می پردازیم و مراحل اجرای آن را شرح می دهیم.

بتن منقش یا همان بتن استامپی یکی از انواع بتن های دکوراتیو است.این بتن به عنوان کفپوش صلب و مقاوم با ظاهری شکیل و متنوع قابل اجرا خواهد بود. بتن منقش کف پوش های بتنی هستند که در آنها بتن ، پس از تخلیه و تسطیح، توسط قالب هایی که به استامپ یا مهر معروف است طرح دار می شود.

و ظاهری همچون سنگ فرش و یا طرح های مختلف دیگر را پیدا خواهد کرد.کاربرد بتن منقش به طور عمده در فضاسازی های خارجی می باشد. و به دلیل ویژگی ها و مشخصات ظاهری کمتر در فضاهای مسقف مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن استامپی به طور عمده در پیاده روسازی ،محوطه سازی پارک ها و ویلا ها،پیست های دوچرخه سواری تفریحی ،لاین های پیاده روی و تمام بخش هایی که زیبایی یک کف پوش با ظاهری نزدیک به طبیعت مانند کف پوش های سنگ فرش مورد نظر بوده و در عین حال مقاومت ،یکپارچگی و عملکرد مناسب کف پوش در برابر عوامل جوی در طول زمان مد نظر باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

روش اجرای بتن منقش ( بتن استامپی)

آماده سازی بستر و قالب بندی

برای اجرای کفپوش بتن منقش ابتدا بستر سازی انجام می شود. ، بستر توسط ماشین آلات مناسب هموار و شیب بندی های مد نظر روی زمین پیاده می گردد. در مرحله ی بعد در صورتی که زمین موجود مقاومت و تراکم کافی را نداشته باشد ، باید توسط مخلوط ریزی و کوبش خاک بستر را به تراکم لازم و قابل قبول رساند.

پس از آماده سازی بستر نوبت به عملیات قالب بندی می رسد. قالب بندی ها به دو روش لاینی (نواری) یا یکپارچه قابل اجرا خواهند بود. روش نواری بیشتر مناسب برای اجرای بتن استامپی در مسیر ها و پیاده رو سازی ها بوده و قالب بندی یکپارچه در محوطه های وسیع مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب های مورد استفاده در بتن منقش به طور معمول پروفیل های قوطی شصت در هشتاد هستند . پروفیل ها روی زمین چیده شده و توسط میخ نگهدار در محل خود فیکس می گردند. زیر پروفیل ها با سنگ یا ملات پر شده تا سطح روی قوطی به کد ارتفاعی مورد نظر برسد.

مسلح نمودن بتن

پس از اتمام عملیات قالب بندی در صورت نیاز به شبکه ی آرماتور در بتن عملیات آرماتور بندی انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که شبکه ی آرماتور قبل از قالب بندی هم قابل انجام بوده و در محوطه ها می توان ابتدا تمام محوطه را به صورت یکپارچه آرماتوربندی نموده سپس عملیات قالب بندی انجام گیرد.

اما به طور معمول در بتن منقش کمتر از شبکه های آرماتور استفاده می شود. بیشتر الیاف های فلزی و پلی پروپیلن با نسبت های محاسبه شده جایگزین آرماتور در بتن منقش می گردد.روش مسلح نمودن علاوه بر مقاومت و عمر بتن در قیمت تمام شده بتن استامپی نیز بسیار ماثر است. پس از این مرحله نوبت به مرحله ی اصلی یعنی تخلیه ی بتن خواهد رسید.

بتن مورد استفاده در بتن منقش معمولا از بتن آماده با عیار سی صد و پنجاه به همراه افزودنی های مناسب بر اساس شرایط پروژه و عوامل محیطی مانند درجه ی رطوبت و دمای هوا می باشد.

تخلیه ، تسطیح ، لایه رویه و استامپ زنی

بتن پس از تخلیه توسط کارگر به طور یکنواخت در قالب پخش شده و سپس توسط شمشه فلزی یا لوله پلی اتیلنی سنگین تسطیح می گردد . سپس توسط ماله گاوی سطح بتن کاملا مسطح و یک دست خواهد شد.

پس از مسطح شدن کامل سطح بتن ،پودر های ریلیز و هاردنر با رنگ های مورد نظر روی بتن پاشیده خواهد شد. سپس طرح زنی توسط قالب های مخصوص بتن منقش آغاز می شود. استامپ یا مهرها دارای طرح های مختلف و متنوعی بوده که پس از قرارگیری روی سطح بتن مسطح تازه طرح را روی بتن ایجاد می نمایند.

پس از اتمام کار استامپ زنی نوبت به عملیات نگهداری و کیورینگ بتن خواهد رسید . معمولا کیورینگ توسط کشیدن نایلون روی تمام سطح بتن جهت حفظ رطوبت آن به مدت یک هفته انجام خواهد شد.

در مرحله نهایی و بعد از رسیدن بتن به مقاومت و خشک شدن کامل روی سطح بتن استامپی یک لایه سیلر مخصوص اعمال می گردد.

سیلر باعث ایجاد جلا و براقیت و همچنین افزایش مقاومت سایشی کفپوش بتن منقش گردیده و ظاهر زیبا تری را نیز به بتن منقش خواهد بخشید. بعد از اعمال این لایه و خشک شدن کامل آن کف پوش بتن منقش آماده بهره برداری خواهد بود.

قیمت تمام شده ی بتن استامپی

قیمت تمام شده ی بتن های منقش تابع موارد زیر می باشد:

۱-متراژ: با افزایش متراژ هزینه های ثابت در عدد بزرگتری تقسیم شده و قیمت تمام شده را کاهش می دهند.

۲-وضعیت بستر: هرچقدر بستر به لحاظ تسطیح ، تراکم و شیب بندی مناسب تر باشد هزینه ی زیرسازی و بتن کاهش پیدا می کند.

۳-ضخامت بتن : ضخامت بتن برای بتن های استامپی بین ۸ الی ۱۷ سانت متغیر است. کاهش ضخامت باعث کاهش هزینه می گردد. ضخامت مناسب برای هر پروژه باید توسط کارشناس مشخص گردد.

۴-مسلح ساز بتن: بتن های منقش را می توان با روش های مختلف مانند شبکه های آرماتور یا مش آماده و یا الیاف مسلح نمود. انتخاب کارشناسی شده و دقیق روش مسلح سازی تاثیر بسیاری در قیمت تمام شده خواهد داشت.

۵-کیفیت مواد و اجرا: لایه نهایی و تعیین کننده ی مقاومت و ظاهر در بتن استامپی تابع کیفیت مواد و تخصص شرکت مجری می باشد. استفاده از مواد با کیفیت بالاتر و اجرا توسط شرکت های معتبر باعث افزایش قیمت تمام شده می باشد. البته این افزایش قیمت در طول زمان به واسطه ی کاهش مشکلات ثانویه برای پروژه توجیه اقتصادی خواهد داشت.

قیمت تمام شده ی بتن های منقش در بازار امروز با توجه به موارد ذکر شده فوق از متری ۲۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان می تواند متغیر باشد.

شرکت آذین پوشش مانا با برند سیویل دکور مشاور و مجری کفپوش های سخت صنعتی و دکوراتیو

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 40 میانگین: 5]