کفپوش اپوکسی صنعتی

خانه » اپوکسی » کفپوش اپوکسی صنعتی
دسته بندی : اپوکسی, مقالات

کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟

در این مقاله به بررسی کفپوش اپوکسی صنعتی ، ویژگی ها ، قیمت تمام شده و سایر مطالب مفید در این زمینه پرداختیم. با ما همراه باشید.

در مقالات قبلی در مورد رزین اپوکسی و چگونگی تولید و اجرای آن به طور مفصل صحبت کردیم. که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه بفرمایید. همانطور که پیشتر گفته شد اپوکسی به دلیل ویژگی های خاص خود دارای گستره ی بزرگی از کاربری هاست. یکی از این موارد کفپوش های اپوکسی هستند.

در این میان بیشترین حجم استفاده از کفپوش های اپوکسی در کفسازی صنایع مختلف است. به همین جهت آن را بیشتر به عنوان یک کفپوش صنعتی می شناسیم. کفپوش اپوکسی صنعتی به لحاظ ماهیت متریال با سایر انواع اپوکسی اختلاف زیادی ندارد . تنها در افزودنی ها و گاها روش های اجراست که این نوع از پوشش را می توان از سایر هم خوانواده هایش تفکیک نمود.

کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟
کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟

 

کاربری و ویژگی کفپوش اپوکسی صنعتی

این نوع از کفپوش را می توان  در بخش های مختلف صنایع مورد استفاده قرار داد.

    • کف سالن های تولید و سوله ها
    •  به عنوان کفپوش انبار
    •  بخش های اداری کارخانه ها
    • آزمایش گاه ها
    •  صنایع نظامی و زیر شاخه های این صنایع می توانند از این پوشش برای کف استفاده کنند.

ویژگی های این نوع کفپوش

ضخامت بسیار کم:

کفپوش اپوکسی صنعتی معمولا در ضخامت های دو الی سه میلیمتر اجرا میگردد. ضخامت های کمتر از دو میلیمتر در بخش هایی که صرفا خواص آنتی داست بودن مد نظر باشد می تواند مناسب باشد. اما ضخامت های بالاتر از سه و چهار میلیمتر عموما در قدرت باربری و عملکرد آن تاثیر خاصی نداشته و به نوعی اتلاف سرمایه محسوب می شود.

 وزن واحد سطح بسیار پایین :

وزن این نوع کفپوش در هر متر مربع چیزی حدود سه الی چهار کیلوگرم است. که این وزن با توجه به ناچیز بودنش در محاسبات سازه ای صفر در نظر گرفته می شود.

ظاهر :

کفپوش اپوکسی صنعتی را به دو شکل قلطکی و شانه ای اجرا میکنند.  در هر دو نوع نیز محدودیتی در رنگ و طرح وجود ندارد. همچنین در صورت نیاز به خط کشی و علایم هشدار دهنده در کف این کار روی اپوکسی بسیار آسان می باشد.

مقاومت فشاری :

این نوع کفپوش بر اساس نوع مواد مصرفی مقاومت های مختلفی را از ۵۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع ( به استناد اطلاعات دیتا شیت مواد ) دارا می باشد. این یعنی مقاومت فشاری اپوکسی صنعتی در ضعیفترین حالت از قویترین بتن های سازه ای نیز بیشتر است.

تعریف علمی مقاومت فشاری

ضد اسید و ضد حریق :

هیچ نوع اپوکسی ای ضد اسید و یا ضد حریق نیست . همانطور که هیچ ساختمانی ضد زلزله نیست.! کفپوش اپوکسی صنعتی مقاومت خوبی در برابر اسید های مختلف داشته و با اضافه نمودن افزودنی های خاص این مقاومت را می توان تا حد بالایی افزایش داد. در برابر حریق و حرارت نیز این کفپوش ها مقاومت های قابل قبولی را دارند. و به نسبت سایر کفپوش ها از قدرت تاب آوری بیشتری برخوردار هستند.

ترمیم پذیری:

در صورت آسیب بدون نیاز به تخریب یا عملیات بنایی این نوع کفپوش ها به راحتی قابل ترمیم هستند.

ویژگی های کفپوش اپوکسی صنعتی
ویژگی های کفپوش اپوکسی صنعتی

قیمت تمام شده ی این نوع کفپوش چقدر است؟

به طور کلی قیمت اپوکسی کف بر اساس میزان مواد مصرفی ، نوع مواد ، متراژ و مدل اجرا مشخص می شود.

که با توجه به افزایش قیمت مواد در سالهای اخیر پارامتر میزان مواد مصرفی بیشترین تاثیر را در قیمت تمام شده ی کفپوش اپوکسی صنعتی می گذارد. همیشه قیمت تمام شده بسیار مهم بوده و نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی دارد .توصیه میشود برای اطلاع از آن از طریق مشاوره های کارشناسی و بازدید های فنی اقدام شود .

اما به طور کلی باید بگوییم که کفپوش اپوکسی صنعتی همیشه از کفپوش هایی همچوم موزاییک و سرامیک و بتن های ساده گرانتر خواهد بود. که البته با توجه به ویژگی ها و برتری های این نوع پوشش اجرای آن کاملا توجیه اقتصادی خواهد داشت.

توصیه میکنیم در این رابطه مقاله ی قیمت کفپوش اپوکسی را نیز مطالعه بفرمایید. در مقاله ی مذکور اطلاعات مفصل به همراه جدول قیمت انواع کفپوش اپوکسی درج گردیده است.

پیش نیاز اجرای پوشش اپوکسی

قبل از اقدام برای اجرای این نوع از کف سازی نیاز به تامین پیش نیاز هایی در بستر می باشد. کفپوش اپوکسی صنعتی با توجه به نوع کار بری و سیستم های بارگذاری که قرار است متحمل گردد نیاز به بستر های مناسب دارد. به طور کلی بهترین سطح برای زیر اپوکسی در صنعت کف های بتنی است.

کف سالن هایی که قبلا بتن ماله پروانه ای در آنها اجرا شده بهترین گزینه هستند. اما در مواردی که بارگذاری های سبکتر مد نظر باشد موزاییک نیز می تواند به عنوان بستری مناسب باشد.

سرامیک و سنگ گزینه های بعدی هستند . هرچند به لحاظ فنی بستری اید آل نیستند. اما در صورت ناچار بودن می توان از آن ها نیز استفاده نمود.

توصیه میکنیم مقاله ی بستر اپوکسی را نیز مطالعه بفرمایید.

نکات مهم که باید حین اجرای کفپوش اپوکسی به آن توجه نمود

در صورتی که کف بتنی باشد باید توجه داشت که از زمان اجرای آن حداقل ۴۵ روز گذشته باشد . و رطوبت بتن به صورت عمقی خشک شده باشد.

عامل رطوبط منفی میتواند بسیار خطرناک باشد. رطوبط منفی به هرگونه رطوبت در زیر کفپوش گفته می شود. قبل از اجرای کفپوش اپوکسی باید از خشک بودن کف اطمینان کامل حاصل نمود.

در صورتی که روی سطح روغن ، گازوئیل و یا موارد اینچنینی ریخته باشد حتما قبل از شروع اجرای کفپوش اپوکسی صنعتی این موارد باید برطرف گردند.

بهتر است محل اجرای کفپوش محفوظ باشد و از اجرا در سوله و سالن هایی که دیوار ها و پنجره هنوز نصب نشده اجتنام نمود.

باد و وجود گرد و غبار حین اجرا و یا عبور و مرور افراد متفرقه قیل از خشک شدن کفپوش بعد از رطوبت رتبه ی دوم را در موارد آسیب زننده به کفپوش اپوکسی داراست.

در سالن های بزرگ مخصوصا در فصول سرد بهتر است جهت تامین گرمایش قبل از اجرا تدابیری اندیشید. در زمان اجرا نباید دمای محیط به صفر درجه نزدیک شود.

کلام آخر

در نهایت پس از مطالعه و کسب اطلاعات کلی در این زمینه ، مهمترین و کلیدی ترین مساله انتخاب مشاور و مجری متخصص ، منصف و قابل اعتماد است . کفپوش اپوکسی و به طور خاص کفپوش اپوکسی صنعتی به لحاظ قیمت و نوع اجرا بسیار جای تغییر و دستکاری دارند و در صورت عدم تخصص یا غیر منصف بودن مشاور و مجری ممکن است هزینه های هنگفت به پروژه اعمال گردد.

در این نوع کفپوش ها قیمت پایین به معنی به صرفه بودن و قیمت بالا لزوما به معنی با کیفیت تر بودن نیست .

سیویل دکور

مشاور و مجری پوشش های سخت صنعتی و دکوراتیو

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 53 میانگین: 5]