اجرای کفپوش اپوکسی

خانه » اپوکسی » اجرای کفپوش اپوکسی
دسته بندی : اپوکسی, مقالات

در این مقاله شرح  اجرای کفپوش اپوکسی و انواع آن را مطالعه می نمایید.

شرکت آذین پوشش مانا مجری و مشاور پوشش های سخت صنعتی و دکوراتیو

مشاوره رایگان همه روزه از ساعت ۹ الی ۲۳

برای مطالعه مقاله ی مختصر اپوکسی کف اینجاکلیک کنید

با توجه به ویژگی های گسترده ی اپوکسی ، اجرای کفپوش اپوکسی نیز دارای تنوع و گستردگی بالای است. این گستردگی اغلب باعث ایجاد سردرگمی کارفرمایان در انتخاب و یا برآورد قیمت اپوکسی شده که در این بخش تا حد امکان سعی در رفع آن گردیده است.

اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک رزین صنعتی، تولید شده در پتروشیمی می باشد .این ماده پس از ترکیب با رنگ دانه ،فیلر و هاردنر به سرعت سخت و به پوششی مقاوم برای کف و سایر سطوح تبدیل می گردد.

این محصول با توجه به نوع افزودنی ها می تواند قابلیت های ویژه ای را کسب نماید.  در ادامه به اختصار نکات مهم را در مورد مسایل اجرایی در این پیرامون مورد بررسی قرار می دهیم .

نحوه آنالیز قیمت کفپوش اپوکسی به همراه جدول قیمت

مقاله ی شرح رزین اپوکسی  – اپوکسی در ویکی پدیا

اپوکسی چیست؟
اپوکسی چیست؟

چرا کفپوش اپوکسی ؟

قبل از انتخاب و اجرای کفپوش اپوکسی باید به ویژگی های مثبت و منفی آن اشراف پیدا کرد. و با دیده باز اقدام به انتخاب و نماییم. برای رسیدن به این مقصود در ادامه با ما همراه باشید.

مزایا :

اپوکسی کف را آنتی داست می کند . یعنی شما دیگر شاهد گرد و غبار حاصل از سایش کف نخواهید بود. همچنین به واسطه ی یکپارچگی و عدم وجود درز، نظافت آن بسیار آسان خواهد بود . همچنین مقاومت فشاری بالا ، مقاومت در برابر حرارت و سرما ، مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، ضخامت و وزن بسیار کم  و تنوع نامحدود در درنگ و طرح از دیگر مزایای اپوکسی کفپوش می باشد.

معایب:

اپوکسی نسبت به سنگ خش پذیر تر است. و برای حفظ زیبایی در سال های طولانی نیاز به مراقبت بیشتری خواهد داشت. همچنین اپوکسی کف با توجه به ضخامت بسیار کم به شدت تابع بستر خود می باشد . در صورتی که قبل از اجرای اپوکسی ناهمواری های بستر اصلاح نگردد در زیبایی کار نهایی تاثیر منفی خواهد داشت.

چرا کفپوش اپوکسی
چرا کفپوش اپوکسی

انواع کف پوش اپوکسی

مطالب گفته شده در مورد مزایا و معایب اپوکسی ، مربوط به ویژگی های عمومی آن است . و علاوه بر موارد یاد شده هر نوع اپوکسی کف ویژگی های خاص خود را نیز دارا می باشد . که تک تک آنها را نام برده و توضیح خواهیم داد.

اپوکسی آنتی باکتریال

عموم کفپوش های اپوکسی را می توان در این خانواده جای داد . چرا که اغلب آنها دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشند. کفپوش های آنتی باکتریال را با نام های کفپوش بیمارستانی یا کفپوش اپوکسی بهداشتی نیز می شناسند.

بیشترین کاربری اپوکسی بهداشتی در بیمارستان ها ، مراکز درمانی و همچنین صنایع دارویی ، صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی و آزمایشگاه ها است. و قابلیت اجرا به صورت تک رنگ یا طرح دار را نیز دارا می باشد. این نوع کفپوش به واسطه ی ظاهر زیبای خود در سایر بخش ها نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاله ی کامل کفپوش های آنتی باکتریال

اپوکسی آنتی باکتریال
اپوکسی آنتی باکتریال

اپوکسی آنتی استاتیک

اجرای اپوکسی آنتی استاتیک در مواردی که ایجاد جرقه بر اثر اصطکاک در کف آسیب به تجهیزات و یا خطر انفجار را در بر داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. کف پوش آنتی استاتیک یا الکترواستاتیک ،به واسطه وجود شبکه مسی کار شده در آن ضد جرقه می باشد.

اپوکسی آنتی استاتیک بیشتر در اتاق های عمل ، دیتا سنتر ، زاغه مهمات ، صنایع نظامی و بخش های اینچنینی کارایی دارد. و استفاده از آن در بخش های بدون حساسیت توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

مقاله ی کامل کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

کف پوش اپوکسی پوست پرتقالی

اجرای این نوع اپوکسی برای مواردی که متراژ پروژه بالا بوده و نیاز به کاهش هزینه ها می باشد راهگشا خواهد بود. تاپ کت در اجرای کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی به صورت غلطکی اجرا می شود . این امر باعث کمتر شدن مواد مصرفی  در نتیجه ارزان تر شدن قیمت نهایی می گردد.

اپوکسی پوست پرتقالی را بیشتر در پارکینگ های طبقاتی و عمومی ، انبار ها ، سالن های تولید ، آشیانه هواپیماها و… مورد استفاده قرار می دهند . لازم به ذکر است که  تنها مزیت آن نسبت به انواع دیگر کفپوش اپوکسی صرفا ارزانتر بودنش می باشد.

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی
کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

کفپوش اپوکسی صنعتی

اصطلاح کفپوش اپوکسی صنعتی شامل دایره ی گسترده ای از انواع اپوکسی ها می باشد. و به هر دو روش پوست پرتقالی و شانه ای قابلیت اجرا خواهد داشت. اپوکسی ضد اسید یکی از انواع اپوکسی صنعتی می باشد که البته میزان مقاومت آن در برابر اسید بسته به نوع و درجه خلوص اسید خواهد داشت.

کفپوش اپوکسی صنعتی در کارخانه ها ،تعمیرگاه ها ، خطوط تولید و بسته بندی ،انبار ها ، آزمایشگاه ها و کلی مراکزی که در آن یک کفپوش زیبا و مقاوم مورد نیاز باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.قیمت اپوکسی صنعتی در بازه ی ۱۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان ممکن است متغییر باشد.

مقاله ی کامل اپوکسی صنعتی

مقاله ی اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی صنعتی
کفپوش اپوکسی صنعتی

 اپوکسی دکوراتیو

توضیحات کامل مربوط به انواع کفپوش دکوراتیو در مقاله ی مربوطه آمده اما اینجا به اختصار از آن ها یاد خواهیم کرد.

مقاله ی اپوکسی دکوراتیو

کفپوش اپوکسی سه بعدی

بیشتر در متراژهای کوچک مورد استفاده خواهد بود و اجرای آن با چسباندن پوستر مورد نظر روی کف و ریختن لاک شفاف اپوکسی روی آن انجام می شود.اپوکسی کف سرویس بهداشتی و حمام اغلب از این نوع می باشد.قیمت اپوکسی سه بعدی نسبت به سایر انواع اپوکسی کف بالاتر است.

کفپوش اپوکسی سه بعدی
کفپوش اپوکسی سه بعدی

کف پوش اپوکسی طرح سنگ و ابر و باد

از ترکیب رنگ های مختلف با روش های گوناگون کفپوش هایی در طرح هایی همچون انواع سنگ ، چوب و یا طرح های تصادفی چشم نواز حاصل می گردد. از این کفپوش ها بیشتر در منازل مسکونی ، اداری و هتل ها استفاده می گردد. قیمت کفپوش اپوکسی طرح سنگ و ابر و باد نسبت به اپوکسی سه بعدی کمتر خواهد بود.

کفپوش اپوکسی طرح سنگ و ابر و باد
کفپوش اپوکسی طرح سنگ و ابر و باد

روش های اجرای اپوکسی کف

در بخش های قبل به انواع کفپوش اپوکسی بر اساس مشخصات فنی و ظاهری اشاره شد. هر یک از انواع گفته شده دارای اصول و جزییات اجرایی مختص به خود هستند اما به طور کلی اجرا را در دو بخش می توان دسته بندی نمود. اجرای شانه ای و پوست پرتقالی

اجرای شانه ای: در این روش پس از زیرسازی های لازم در مرحله ی نهایی لایه تاپ کت و یا لاک اپوکسی به وسیله ی کارتک مخصوص در ضخامت یک الی یک و نیم میل روی کار پخش میگردد.

اجرای پوست پرتقالی: در این روش لایه نهایی اپوکسی یا لاک با غلطک روی کار اعمال شده و ضخامتی کمتر از ۳۰۰ میکرون خواهد داشت. اپوکسی یا لاک در روش پوست پرتقالی از نظر مشخصات ضاهری و فنی نسبت به حالت شانه ای ضعیف تر بوده اما به لحاظ قیمت ارزانتر است.

نکات مهم قبل از اجرا

در صورت انتخاب یک اپوکسی کار متخصص ریسک کار بسیار کاهش پیدا خواهد کرد چون اپوکسی کار حرفه ای اصول استاندارد را رعایت خواهد کرد، اما با این حال دانستن یکسری نکات برای کارفرما می تواند بسیار مفید باشد که به آن اشاره میکنیم.

بستر اپوکسی : توجه داشته باشید که وضعیت بستر در هزینه ها و کار تمام شده بسیار دخیل بوده و در صورت امکان سعی در تامین بستری مسطح و صلب برای اجرای اپوکسی داشته باشید.

مقاله ی کامل بستر اپوکسی

رطوبت: قبل از شروع هرگونه عملیات مربوط به کفپوش اپوکسی از خشک بودن زیر کار مطمعن شده و در صورت عبور لوله های آب از زیر کار سلامت آن را بررسی نمایید.

ضخامت اپوکسی : ضخامت و میزان مواد لازم به نوع کاربری و وضعیت بستر بستگی داشته و ارتباط مستقیم با هزینه ها خواهد داشت. این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه افزایش ضخامت در اپوکسی لزومی بر بهتر بودن آن نیست و حتی در شرایطی نتیجه ی عکس خواهد داشت. تشخیص این امر توسط مشاوره با یک کارشناس ممکن می گردد.

نحوه ی اجرای کفپوش اپوکسی

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

اپوکسی به طور کلی در سه بخش اجرا می گردد. پرایمر،میانی و تاپ کت

پرایمر: این لایه در بستر نفوذ کرده و پسبندگی اپوکسی را با آن افزایش می دهد. همچنین لایه پرایمر باعث جلوگیری از گرد و خاک ناشی از سایش کف در زمان اجرا می گردد.

لایه میانی: این بخش در یک یا چند لایه انجام شده و از ترکیب رزین اپوکسی با فیلر های مناسب جهت ایجاد ضخامت و تسطیح بستر صورت میگیرد.به لایه میانی ماستیک کاری نیز گفته می شود.

مقاله ی کامل ماستیک اپوکسی

تاپ کت: تاپ کت به پوسته ی نهایی کفپوش اپوکسی گفته می شود ، تاپ کت نیز ممکن است در یک یا چند لایه اجرا شود و شامل اپوکسی رنگی ، لاک اپوکسی و یا هر دو لایه و به روش شانه ای یا پوست پرتقالی باشد.

علاوه بر سه مرحله ی یاد شده مراحلی مانند اسکرچ ، ساب و بتونه کاری نیز بنا بر نیاز پروژه باید انجام گیرد.

اسکرچ : به معنی ایجاد خراش روی سطح بستر می باشد.  و در مواقعی که سطح بستر صیقلی باشد جهت افزایش درگیری و اتصال این عملیات لازم خواهد بود . عملیات اسکرچ  قبل از لایه پرایمر انجام می شود.

ساب : سابزنی برای حاصل شدن سطحی صاف و عاری از ناهمواری  می باشد. بر اساس اقتضای کار ،قبل از لایه پرایمر و یا حین اجرای اپوکسی لایه میانی صورت می گیرد.

بتونه کاری: بتونه کاری برای پر کردن ترک ها و حفره های موجود در بستر است. در زمان اجرای اپوکسی کف و با ترکیب اپوکسی و فیلر هایی چون اروزیل ،سیلیس و یا بنتونیت انجام می گردد.

از آنجا که قیمت کفپوش اپوکسی تابع هزینه های مربوط به اجرا می باشد به همین دلیل در پروژه های با سختی کمتر در اجرای اپوکسی ،قیمت کفپوش اپوکسی نیز ارزانتر تمام می شود.

نکات مربوط به بهره برداری از اپوکسی کف

زمان بهره برداری : اپوکسی نیز همانند بتن برای رسیدن به مقاومت لازم نیاز به زمان برای سخت شدن دارد. پس از اتمام اجرای کفپوش اپوکسی بعد از ۲۴ ساعت می شود روی آن ترجیحا بدون کفش راه رفت . پس از ۴۸ ساعت قابل استفاده بوده ولی در ۷ روز اول به مراقبت بیشتری نیازمند است.

بارگذاری: کفپوش اپوکسی قابلیت بارگذاری تا ده ها تن را داراست. ولی در زمان بارگذاری باید مراقب ایجاد خراش توسط وسایل حمل یا پایه های بار روی سطح کار بود.

نظافت: نظافت اپوکسی کف بسیار آسان است. و نیازی به استفاده از روش های خاص نیست. بهتر است نظافت اپوکسی با وسایل غیر خشن و شوینده های خانگی غیر اسیدی انجام شود.

آذین پوشش مانا (سیویل دکور ) با افتخار آمادگی ارایه تمام  خدمات اجرایی و مشاوره ای در سرتاسر ایران عزیزمان را دارا می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 304 میانگین: 5]