پوشش کف اپوکسی یا اپوکسی کف چیست؟

خانه » اجرای کفپوش اپوکسی » پوشش کف اپوکسی یا اپوکسی کف چیست؟

پوشش کف اپوکسی یا اپوکسی کف چیست؟

پوشش کف اپوکسی یا اپوکسی کف سوالیست که سوالات بسیاری در رابطه با آن  پرسیده می شود. اما با یک بررسی ساده به این نتیجه می رسیم که عمده ی این سوالات یکسان هستند . از این رو در این مقاله به اختصار به اغلب این سوالات جواب می دهیم.

شرکت سیویل دکور مشاور و مجری تخصصی پوشش های کف صنعتی و دکوراتیو

ساعات پاسخگویی بخش مشاوره تلفنی همه روزه ۹ الی ۲۳

قبلا در مورد اینکه اپوکسی چیست ؟ و چه کاربرد هایی دارد؟ به طور مفصل پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید در اینجا مقاله ی مربوطه را مطالعه بفرمائید.

انواع پوشش کف اپوکسی 

قبلا در باره ی انواع کف پوش های اپوکسی و معایب و مزایای آن شرح دادیم . اما آن دسته بندی ها بر اساس نوع کاربری ها بود. برای مثال کفپوش های اپوکسی بیمارستانی یا پارکینگی یا صنعتی و…

اما در این بخش به طور خلاصه پوکشش کف اپوکسی را در دو نوع دسته بندی و شرح می دهیم.

جدول قیمت روز کفپوش اپوکسی

اپوکسی پوست پرتقالی و اپوکسی سلف لول

به طور کلی نود درصد اپوکسی های کف در یکی از این دو دسته قرار دارند.

اپوکسی پوست پرتقالی

همانطور که می دانید اپوکسی را به صورت لایه لایه اجرا می شود. لایه ها اغلب شامل یک لایه پرایمر ،ماستیک کاری ها و اصلاح کف با لایه های میانی و لایه نهایی که به تاپ کت معروف است می گردند.

واقعیت اینست که اینکه کیفیت پرایمر چگونه بوده و یا لایه های میانی با چه فرمولاسیون و روشی اجرا شده است قابل شناسایی نیست. چون این بخش ها پس از اتمام کار زیر کار مانده و از دید مخفی هستند. نظر در مورد صحت و کیفیت این بخش ها فقط در صورت بروز مشکلات ظاهری امکان پذیر می گردد. اما مساله در لایه نهایی یا تاپ کت متفاوت است. تاپکت در پوشش کف اپوکسی لایه ی آخر است که همیشه در معرض دید و قابل بررسی می باشد.

یکی از انواع بسیار پرکاربرد تاپ کت ها استفاده از تاپکت اپوکسی پوست پرتقالی است. می توان گفت این نوع پوشش نهایی روی کف اپوکسی در هشتاد درصد موارد مورد استفاده است.

پرایمر اپوکسی کف

اپوکسی کف پوست پرتقالی چگونه اجرا می شود؟

پس از اتمام لایه های زیرین وقتی نوبت به اجرای اپوکسی رویه یا همان تاپ کت می رسد . کار کاملا نظافت شده و از هرگونه گرد و آلودگی پاک می گردد. سپس رنگ اپوکسی روی به وسیله ی قلطک های مخصوص روی کار اعمال می گردد. اما این که گفته می شود غلطک مخصوص به چه معناست ؟

از آنجا که رزین اپوکسی نسبت به رنگ های ساختمانی و معمولی دارای غلظت و چسبندگی بالاتری است ، چنانچه غلطک دارای کیفیت لازم نباشد . پوشش اپوکسی کف دچار آسیب خواهد شد. به این معنی که تکه های کلک غلتک از آن کنده شده و در لایه نهایی اپوکسی کف نمایی ناخوش آیند را ایجاد می کند.

از این رو در لایه نهایی حتما باید از غلطک های با کیفیت و الیاف مرغوب استفاده نمود. از آنجا که این نوع کار با غلطک اجرا می شود به آن اپوکسی غلطکی یا رولینگ هم می گویند. ظاهر نهایی این نوع پوشش کف اپوکسی دارای بافتی شبیه به بافت پوست پرتقال است. به همین خاطر به آن اپوکسی بافتدار یا پوست پرتقالی نیز گفته می شود. این نوع از اپوکسی در لایه تاپ کت میزان مصرفی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ گرم را هر متر مربع را داراست.

کف اپوکسی با تاپ کت سلف لول

در همین ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که نام این کفپوش سلف لول است. سلف لول به معنی خود تراز می باشد. لطفا از واژگانی همچون صفر لول یا سفر لول استفاده نکنید!!!!

مراحل زیرسازی و توضیحات آن در این روش نیز کاملا مشابه روش بیان شده قبل است. تنها اختلاف در لایه نهایی است. پوشش کف اپوکسی در این روش دیگر سطحی بافت دار نخواهد داشت . سلف لول ها با شانه های مخصوص اجرا می شوند. پس از اتمام کار سطح حاصل شده کاملا صیقلی می باشد.

به همین خاطر به این نوع از اپوکسی کف ، اپوکسی صیغلی یا شیشه ای نیز می گویند. میزان مصرف در لایه نهایی این نوع کار از ۸۰۰ الی ۲۰۰۰ گرم در متر مربع است.

به واسطه ی بالا بودن میزان مصرف در لایه نهایی این نوع اپوکسی کف اغلب قیمت بالاتری نسبت به پوست پرتقالی دارد . لذا از این کفپوش اپوکسی بیشتر در صنایع دارویی ، بهداشتی ، غذایی ، درمانی و همچنین کاربری های دکوراتیو استفاده می گردد.

اپوکسی کف در چه فضاهایی قابل استفاده است؟

کاربرد های پوشش کف اپوکسی

می توان گفت این پوشش در همه جا قابل استفاده است اگر شرایطی که در ادامه بیان می شود محیا باشد.

بیشترین استفاده از این نوع پوشش در صنایع است. انواع کارخانه های  ، انبار ها ، خط تولید ها ، صنایع نظامی مخابراتی ، صنایع مربوط به قطعات الکترونیکی حساس (اپوکسی های آنتی استاتیک) ، استودیو تلویزیونی ، آتلیه های عکاسی  و … مشتری های اصلی این پوشش هستند.

بیمارستان ها و تمام مراکزی که به نوعی با مسائل درمانی و بهداشتی یا صنایع غذایی مرتبط هستند از پوشش کف اپوکسی به  عنوان بهترین گزینه  و یا در مواردی تنها گزینه استفاده می کنند.

پارکینگ ها هم می توانند از این نوع کفپوش به عنوان یکی از بهترین گزینه ها استفاده نمایند. تفاوتی ندارد که پارکینک یک ملک شخصی باشد یا یک پارکینگ عمومی . پوشش اپوکسی برای پارکینگ گزینه ی بسیار مناسبی است.

مراکز اداری ،تجاری و آموزشی نیز می توانند مشتری این پوشش های صنعتی باشند.

آیا در منازل مسکونی نیز می توان از این کفپوش استفاده کرد؟ بله ، اپوکسی انواع بسیار متنوع دکوراتیوی نیز دارد که قابلیت استفاده در منازل به عنوان یک پوشش بسیار خاص و زیبا را داراست. مقاله ی اپوکسی برای منزل

در چه مکان ها و مواردی از اپوکسی کف نباید استفاده نمود؟

در محیط های غیر مسقف از اپوکسی استفاده نکنید . اگر چه این کفپوش در برابر شرایط جوی بسیار گرم یا سرد کاملا مقاوم است . اما در برابر تابش مداوم و مستقیم نور خورشید به مرور دچار رنگ پریدگی می شود.

از اجرای پوشش کف اپوکسی روی بستر های بسیار ناهموار خود داری کنید . چون در نهایت کار چشمگیر و زیبایی را شاهد نخواهید بود. در این شرایط قبل از اجرای اپوکسی باید اقدام به بستر سازی نمود. مقاله ی بستر اپوکسی

تا حد ممکن روی بستر های گرانیتی از اپوکسی کف استفاده نکنید. اگر بستر شما از این نوع است حتما در انتخاب مجری دقت لازم را داشته باشید. چرا که اجرا روی این نوع بستر ها به تخصص و دقت بالاتری نیازمند است.

اگر احتمال وجود رطوبت در زیر اپوکسی وجود دارد از اجرای آن اجتناب کنید. قبل از اجرای کف اپوکسی تمام عوامل رطوبت زا را حذف نموده و از خشک بودن کف اطمینان کامل حاصل نمایید.

اگر فرصت کافی برای اجرای اصولی کفپوش اپوکسی وجود ندارد ،کلا از انجام آنم صرف نظر کنید . اجراهای همراه با عجله هرگز نتایج مطلوبی نخواهند داشت.

در صورتی که قبلا از کفپوش اپوکسی استفاده شده و این اپوکسی آسیب دیده است. بدون مشورت با کارشناس متخصص و قبل از ترمیم اپوکسی قبلی اقدام به اجرای مجدد کفپوش اپوکسی جدید روی کفپوش قدیمی ننمائید.

فیلم نحوه ی ترمیم کفپوش اپوکسی

کلام آخر:

قبل از هرگونه اقدام در جهت اجرای کف اپوکسی از متخصصان در این زمینه کسب مشاوره نمائید. البته متاسفانه تشخیص متخصصان واقعی در این زمینه از افراد مدئی و شیاد بسیار سخت است . اما با کمی هوشیاری می توان از افتادن در دام افراد سودجو جلو گیری نمود.

شرکت آذین پوشش مانا با برند سیویل دکور یکی از شرکت های تخصصی در زمینه ی مشاوره و اجرای کفپوش های زرینی و بتنی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =